woensdag, januari 16, 2008

Onze Peet in het NHD!


Beverwijkse herenmodezaak Chris Duin al zestig jaar een begrip.

'Meer dan alleen grote maten'


BEVERWIJK - Grote maten horen bij Chris Duin. Maar de Beverwijkse herenmodezaak biedt meer dan alleen kleding voor forse mannen. "Voor ieder is er wat wils", zegt eigenaar Peter Aardenburg die deze maand stil staat bij het feit dat de zaak zestig jaar geleden door de naamgever werd begonnen.

Chris Duin werkte in een zaak op de Breestraat, maar besloot
op 7 januari 1948 voor zichzelf te beginnen en hij betrok een pand in de Kloosterstraat. Al snel werd de herenmodezaak bekend om zijn collectie grote maten. " Hij was zelf een. grote forse man van tegen de twee meter en besloot onder andere kleding voor zijn eigen postuur te gaan verkopen", zegt Peter Aardenburg die samen met zijn vrouw Lieneke sinds 1998 eigenaar is van de zaak. Aardenburg begon zijn loopbaan in de kledingzaak in de tijd van Duin en maakte ook diens opvolger Jan Koning mee.
"De heer Duin had geen kinderen die de zaak over wilde nemen en toen heeft Koning die ook in de zaak werkte, de winkel overgenomen. Dat was in 1980."

Uitstraling

Enkele jaren later verhuisde Koning de zaak naar een groter pand verderop in de straat. De zaak kreeg daarmee ook een modernere uitstraling. "Ik heb dus onder mijn beide voorgangers gewerkt", zegt de 52-jarige Aardenburg. "Van beiden heb ik veel geleerd. Ze hadden alle twee hun eigen aanpak. Toen duidelijk werd dat Koning ook geen kinderen had die de zaak wilden voortzetten, kwam ik in beeld en samen met mijn vrouw, die medisch analiste was, hebben we toen besloten de stap te maken. En sinds tien jaar zijn wij dus de eigenaar van de zaak."
Aan naamsverandering heeft Aardenburg nooit gedacht. "Nee, Chris Duin is een hele sterke en bekende naam. Vanuit het hele land worden mensen naar onze zaak doorverwezen, omdat we een mooie collectie grote maten hebben. Dat is ook een belangrijk onderdeel van onze zaak. Daar draaien we een aardige omzet op, maar het is natuurlijk niet zo dat we alleen maar grote maten verkopen. Al denken veel mensen met name in de omgeving dat wel. Het is absoluut een specialisme van ons, maar we hebben echt voor iedereen wat wils. Onze doelgroep begint bij 25 jaar en is absoluut niet aan lichaamsbouw gebonden. Natuurlijk kijken wij minder verbaasd op als er een stevige man binnenkomt, want dat zijn we in de loop der jaren wel gewend. Maar we hebben een zaak met kleding voor alle maten."

Het echtpaar Aardenburg wilde de zaak wel verder moderniseren, maar in het pand aan de Kloosterstraat was daar weinig ruimte voor. "We hebben toen oriƫnterend om ons heen gekeken en dachten even aan de Markt, maar daar was de ruimte eigenlijk niet te betalen." Vorig jaar deed zich opeens wel de mogelijkheid voor om een pand op de hoek in de Baanstraat te betrekken. "Dit pand werd kaal opgeleverd en konden we dus volledig naar onze eigen smaak inrichten. Het is weer een stuk moderner geworden en we hebben ook totaal geen spijt van de verhuizing. Dit is een lekkere locatie en er komt beduidend meer verkeer langs. We hebben ook veel meer aanloop gekregen sinds we verhuisd zijn. Nee, ik heb nooit overwogen om ergens anders dan Beverwijk een zaak te beginnen. Dat is eigenlijk ook niet mogelijk. Iedereen weet dat Chris Duin in Beverwijk zit en dat wilden we dus ook zo houden."

Opruimingen

Aardenburg die al ruim 35 jaar
verbonden is aan Chris Duin, kan zich de vroegere opruimingen van de zaak nog levendig herinneren. "Toen werden de partijen voor een appel en een ei verkocht. Op die acties kwamen veel mensen af. Er sliepen zelfs mensen voor de deur om de volgende dag maar als eerste naar binnen te kunnen. Uitverkoop voor die prijs is tegenwoordig natuurlijk niet meer mogelijk."
Aardenburg heeft de mensen in de loop der jaren wel zien veranderen qua kledinggedrag. "Het modebeeld is heel grillig en tegenwoordig zie je veel meer mensen in vrijetijdskleding lopen in plaats van een pak. Persoonlijk vind ik dat wel jammer, want ik vind het leuker als mensen netter in de kleding zitten."
Een extra segment, als bijvoorbeeld damesmode, aan de zaak toevoegen heeft Aardenburg nooit overwogen. "Je zou denken dat alle kleding hetzelfde is maar damesmode is echt een heel andere branche en daal om hebben we altijd vastgehouden aan alleen herenmode."