donderdag, april 17, 2008

Verslag van Luc Krotwaar

Rompstabiliteit door Yoga-oefeningen

Voor marathonlopers bestaat het grootste gedeelte van de training uit looparbeid, maar er gaat haast geen dag voorbij zonder dat Luc Krotwaar andere oefeningen doet.

Voor een deel zijn dat - rek - strek en yoga- oefeningen, maar vooral die oefeningen om de stabiliteit van de romp te bevorderen. Ogenschijnlijk heeft dat laatste weinig met hardlopen te maken, maar niets is minder waar. "Ik moet na anderhalf uur, ondanks vermoeidheid, technisch nog steeds goed kunnen lopen, zodat ik ook economischer loop en mijn eindtijd niet lijdt onder een slechtere looptechniek." Buiten dat is hij nu leniger dan tien of twintig jaar geleden.

"Er waren vroeger trainers die het nut van lenigheid niet inzagen, onder het mom dat paarden ook geen strekoefeningen doen en toch hard lopen. Ik begon serieus met hardlopen toen ik vijftien was. Als junior trainde ik vijf keer per week, waaronder twee zware trainingen. Ik ging pas naar een masseur als ik merkte dat ik stijve spieren had. Als loper beschikte ik over veel souplesse, maar daardoor heb ik mezelf meer en langer belast dan verstandig is geweest. ..Lees hier het hele verslag in massageblad.

Natuurlijk zijn er bij VB al wijze lopers bezig met stabiliteitsoefening in de vorm van Power-Yoga.

Niks zweverigs maar gewoon keihard zweten en werken! www.yoga2go.nl