dinsdag, oktober 16, 2012

Debuut op de 80 km

De afgelopen weken heb ik mogen trainen onder begeleiding van 3 zeer ervaren ultralopers:

- Marshall Ulrich, heeft ondermeer 5100 km dwars door de US gelopen.
- Ray Zahab, heeft ondermeer de Sahara door gelopen in van Marocco tot Egypte 3500 km.
- Lisa Smith-Batchen, winnares van Marathon des Sables en vele 100 mile wedstrijden.

Wat een waanzinnige ervaring om met deze lui te trainen. Ontzettend veel geleerd over trainingsarbeid, voeding, (mentale) gezondheid en balans. Samen met een leuke groep van Amerikanen, Canadezen en Engelsen hebben we getraind in de bergen, op trails en zelfs op echte zandduinen (50 meter en hoger). Een aantal van hen heeft Marathon des Sables al gedaan, dus het was een perfect gelegenheid om van alles en nog wat te vragen.

Aan het eind van de week heb ik meegedaan aan een 50 mile wedstrijd, mijn eerst 80 km race. En dat in het gebied van de Grand Tetons. Behoorlijke bergen en langlopende glooiende heuvels.

Direct na de start (temparatuur op dat moment -12 Celsius) liepen Damien Stoy (een hypertalent) en ikzelf van de rest van de groep weg. Tot aan 35 km heb ik Damien goed in het vizier kunnen houden, maar het noodlot sloeg toe: een spierscheuring in mijn rechterbovenbeen. In eerste instantie is dat een felle gemene pijn en hardlopen zat er niet meer in. Ik ben daarom maar gaan wandelen, met de intentie om toch te finishen. Na zo'n 10 km nam de pijn weer wat af, in ieder geval voldoende om weer te versnellen.

Uiteindelijk ben ik toch nog 2e geworden in iets over de 8 uur. Volgens de statistieken is dit goed genoeg om bij de beste 86% van alle ultralopers in de VS te horen. Al met al dus een zeer geslaagd debuut om de 50 mile en ik ben zeer tevreden.

De volgende dag was natuurlijk minder. Grote bloeduitstortingen, vocht en een hevige reactie van blaasjes op mijn huid. Nu, ruim een week verder is het bijna allemaal weer opgeknapt en kan ik mijn training weer hervatten. Volgende doel: 100 km. En ja, ik vind het nog steeds leuk. To be continued....
Links de winnaar Damien Stoy in 7.11 en rechts de race director Jay Smith.

4 Comments:

At 9:35 a.m., Anonymous Peter Aardenburg said...

Het word ook steeds gekker!
wat een prestatie!!!
De ene groep de Mont Ventoux op,
en nu jij op naar de 100 KM
Is er een tweede MO I. opgestaan?
Sukses met je volgende wed-strijd!

 
At 7:52 p.m., Anonymous paul said...

geweldige en unieke prestatie ! zou graag,waneer je weer in Heemskerk bent, willen horen wat je drijft, want het is erg uitzonderlijk.
sterkte met je herstel.

 
At 9:08 p.m., Blogger Erik said...

wow, diep gegaan zo te lezen. Met een spierscheuring doorrennen, pfft. Ik hoop voor je niet té diep. De boel moet natuurlijk wel heel genoeg blijven lijkt me, want nog genoeg andere plannen zo te horen :-). En ook erg gaaf dat je met the cracks kon trainen!

 
At 11:33 a.m., Anonymous Anoniem said...

congratulations marc, take care with your recovery!,Tracy

 

Een reactie posten

<< Home