zondag, juli 17, 2016

Nico in de krant !



1 Comments:

At 2:03 p.m., Anonymous paul h said...

HEEMSKERK - Zeg je Nico Brantjes (74), dan zeg je ook hardloopgroep Vrijheid Blijheid. Al meer dan 35 jaar dirigeert Brantjes ’zijn’ hardlooprekruten door de wandelpaden van het Heemskerkerduin.

Door Dennis Mantz - 14-7-2016, 13:46 (Update 14-7-2016, 15:16)
Heemskerkse ’parcoursarchitect’ stopt na 35 jaar bij hardloopgroep Vrijheid BlijheidI
edere zondagochtend stipt om 9 uur, door regen en vrieskou. Zijn spieren en gewrichten lopen echter uit de pas met de gedrevenheid voor de sport. Al een aantal jaar is Brantjes verwikkeld in een soort van tweestrijd: moet hij stoppen of toch nog één jaartje doorgaan. Nu weet de hardlooptrainer het echt zeker, zegt hij vanuit zijn kleurrijke achtertuin. Op 13 augustus 'schildert’ de geboren Velsen-Noorder voor de allerlaatste keer een parcours, voor de hardloopgroep met ruwweg 50 actieve leden.

U stopt in augustus op een zeer respectabele leeftijd van 75 jaar. Bent u trots dat u het zo lang heeft kunnen doen?

,,Nee, trots is denk ik niet het goede woord. Ik ben vooral dankbaar als ik na afloop van de training complimenten mag ontvangen. Dat het een geslaagde ochtend was. Ik had nog wel tien jaar door willen gaan. Maar ja, het lichaam wil niet meewerken. Onze groep heeft ook een behoorlijk niveau bereikt. Ieder jaar eindigen we in de top van verschillende businesslopen. Ik wil daarbij onderstrepen dat ik grotendeels de vaardigheden en kennis heb opgedaan bij atletiekvereniging DEM; ben ik jaren lid van geweest.’’

Werd het offer na afloop van de training dan te groot?

Na even twijfelen: ,,Het is wel een enorme stap om te stoppen. Zondag na afloop ben ik moe, dat is zo. Fietsen dat gaat in de middag nog wel, maar mijn spieren zijn dan vooral erg stijf. Vroeger (20 jaar geleden, red.) zette ik een parcours uit met een begin- en eindpunt. Nu creëer ik rondjes zodat ik zelf of anderen kunnen ’uitstappen’. Met altijd een afstand van ongeveer 11 kilometer, daarvoor waren dat er 13.’’

Wat gaat u vooral missen aan de ’geijkte’ en vertrouwde zondagochtend?

,,Het is gewoon een hele gezellige vriendengroep. Iedere keer is het ook een sport om te bedenken hoe we zullen lopen. Dat mag ik graag doen. Dan dokter ik weer een nieuwe route uit op de computer, vroeger met een kaart op tafel. Ik heb nog nooit een parcours opgeschreven, om deze op een later moment te herhalen.”

U wacht al sinds 1981 wekelijks om 9 uur de hardlopers op de Rijksstraatweg op. Wat doet u na de zomer op dit tijdstip?

,,Heel misschien blijf ik iets langer liggen”, lacht hij. ,,Ik denk vooral wandelen en op zondagochtend een kopje koffie drinken met mijn vrouw. Wellicht een keer golfen of fietsen; wel recreatief hoor. En ik denk dat ik af en toe ook nog wel even zal gaan hardlopen.’’

Tot slot. In augustus loopt u voor het laatst voorop bij Vrijheid Blijheid. Heeft u de route al uitgestippeld?

,,Vanaf vandaag zelfs nog vijf keer, bedenk ik me. Nee, ik heb het nog niet bedacht, er zijn verschillende opties.’’

Een fanatiek loper bij Vrijheid Blijheid, Gerard Houtenbos, veert naast hem in de tuin op. Hij kijkt Brantjes even recht in de ogen aan. ,,Ik denk dat ik je wel door heb: je jaagt ons op 13 augustus zeker vijf keer die Kruisberg op; heen- en terug..” Brantjes besluit het gesprek daarop met een ietwat ondeugende glimlach. De ’parcoursarchitect' gaat er ongetwijfeld nog een nachtje over slapen.

 

Een reactie posten

<< Home