dinsdag, december 01, 2009

De kuiten van de dokter

Pijntjes? Check your Shoes!

Heb je de dag na een duurloop last van stijve kuiten, een weerspannige achillespees of een andere zwakke plek? Dan is de kans groot dat je schoenen de schokken niet meer goed meer dempen en aan vervanging toe zijn, ook al zien ze er nog goed uit en zijn ze voor je gevoel nog redelijk nieuw.
In het bos of op de baan zorgt de verende ondergrond nog voor voldoende compensatie, maar op asfalt slijt de schoen vaak sneller dan de ongeveer 1000 km die gemiddeld voor vervanging staat. Wanneer je je loopschoenen niet helemaal “oploopt” en op tijd nieuwe aanschaft, kun je nog een tijdje afwisselen met je oude schoenen. Handig als het heeft geregend en je door de modder loopt.

Daar ik de laatste weken diverse mensen heb horen klagen over zere of geblesseerde kuiten,
wil ik nog even wijzen op een eerder verschenen item op deze site:
Vrij nieuw in hardloopland en revolutionair voor het “doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg” -hardloopvolk zijn de loopkousen. Kousen, met of zonder voet, die je draagt tijdens je training of wedstrijd. Ze zorgen ervoor dat de verzuring later plaatsvindt, dat je sneller herstelt en dat je minder kuitklachten hebt.
Sinds ik ze heb aangeschaft (helaas een week na de Dam-Dam loop) heb ik geen blessures in mijn kuit meer en kan ik voluit trainen.
Webtip: Kijk voor meer informatie op www.sportcompressie.nl

Een trimmer.