dinsdag, juli 05, 2011

Teken!



Afgelopen zondagmorgen kwam het ter sprake, een loper had een tekenbeet op zijn been.( Jan Gaal bemerkte het direct na de loop,later op de dag ondekte Dik een kostganger)

Hoe snel kan je deze verwijderen, mag 't met je nagels, kan 't kwaad?

Hierbij een foldertje van het RIVM, nuttig voor duinlopers en dus op de site van VB.

Citaat:
Het belangrijkste advies is om, nadat u in het groen bent geweest uw huid en kleding goed te controleren. Kijk vooral op warme plekjes zoals liezen, bilspleet en oksels en de randen van uw ondergoed. Gebruik zonodig een spiegel en een loep.

Misschien moeten we hier na iedere loop maar een ritueel van maken, ff elkaar controleren.
Vóórkomen is beter dan genezen, niet waar ;-)


Alle methoden waarbij de teek wordt geïrriteerd, geven de kans dat de teek juist extra speeksel produceert of de maaginhoud opbraakt,
waarin zich ziekteverwekkers zouden kunnen bevinden. Met de vingers een teek weghalen of met een gewone brede pincet geeft ook een kans dat er in de teek wordt geknepen, en wordt dan ook afgeraden.

Ga de teek niet pletten, dit geeft het risico dat ziekteverwekkers uit de teek vrij komen.
Je kan de teek tussen dubbelgevouwen plakband doen en dit weggooien. Met plakband kan je ook teken verwijderen die op de huid of op kleding lopen, en het niet goed lukt om de teek met een vinger of een klein voorwerp weg te tikken.

Groeten, Hanneke van der Reijden

3 Comments:

At 10:30 p.m., Blogger rinusrunning said...

Zie het al gebeuren, lopers die elkaar controleren in het duin!.

 
At 7:25 p.m., Blogger Leon said...

Ja, Rinus, nu ik dit nog even goed lees wat ik gisteren geplaatst heb voor Hanneke krijg ik toch ook mijn bedenkingen hoor!

Begrijp ik het goed Hanneke dat we de oksels en bilspleten van de loopmaten moeten gaan bekijken of er niet zo’n bloedzuigertje in of op kan zitten? Nou, ik zou zeggen: “Lekker laten zitten .”

 
At 9:08 p.m., Anonymous HvdR said...

Mijn voorstel is: alle mannen op een rijtje, even de sportkleding laten zakken cq ophijsen en dan loop ik even snel langs en kijk met een klinische blik of er een teken van teken is.....

 

Een reactie posten

<< Home